Botswana - Reisverslag uit Moremi, Botswana van janenmaris - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Moremi, Botswana van janenmaris - WaarBenJij.nu

Botswana

28 Juni 2021 | Botswana, Moremi

Wat zijn de dagen in Botswana voorbij gevlogen!
We zaten op de Senyati camping bij Kasana, waar aan het eind van de middag de groepen olifanten water kwamen drinken. Je kunt er niet genoeg van krijgen. Het gedrag observeren, genieten van de kleintjes en het gedrag van de Monarch van de groep.

18 juni zijn we naar de Ngoma gate gereden. We hadden weer wat vertraging onderweg, want Jan kreeg een boete voor 20 km te snel rijden! We dachten dat we 80km mochten, maar dat bleek 60km te zijn (bord stond scheef, waarschijnlijk omgedrukt door een olifant). Gelukkig viel de schade mee, boete was €36 en direct afrekenen. Park fee betaald en een mooie route door Chobe NP gereden. Olifanten grazen in de struiken. Je ziet ze pas als je op 5meter van ze af bent. Ondanks dat ze zo ontzettend groot zijn, hoor je ze niet en hebben ze een goede schutkleur. Je schrikt elke x weer als er 1 zo dicht bij je staat :-). Bij de Chobe rivier zijn honderden zebra’s, giraffes, olifanten, impala’s, pumba’s en ga zo maar door. Schitterend!! De weg was weer een echt 4x4 parcours. Door het vele water in het regenseizoen ontstaan er nu droge geulen op de route, waardoor je auto bijna dubbel vouwt, maar gelukkig geen schade opgelopen. We moeten weer opschieten, want de route blijkt veel meer tijd te kosten dan verwacht en er wacht een boot tripje om 15u op ons. Op een minuut na redden we het en gelukkig geen olifanten die de weg versperren ;-). Al moest ik nog wel 2x uit de auto, door een afgebroken tak van een olifant die midden op de weg ligt. De boot tocht hebben we weer met zijn 2en, dus mogen we bepalen wat we willen zien :-) We zien weer van alles, maar wat wel heel bijzonder was, was een hele grote python naast de rivier. De olifanten & waterbuffels zwemen hier naar een eiland om daar gras te eten. Krokodillen, nijlpaarden etc. gezien. En een prachtige zonsondergang als toetje.

19 juni vertrokken we naar de volgende camping. We moesten nog tanken en winkelen, dat kost je hier standaard een uur ook al heb je niks nodig. Jan had ook nog een simkaart nodig, dat kost ook een uur. Daarna wou ik nog souvenirs op de lokale markt kopen + geld pinnen, kost nog een uur. Gelukkig was onze volgende camping 1,5u rijden ;-). Avonds met Zuid Afrikanen op de camping gesproken die dezelfde trip als ons doen alleen dan tegenovergesteld. Ze gaven ons wat tips omdat sommige wegen wel heeel erg slecht blijken te zijn, dus hebben we onze route wat aangepast.

20 juni vertrekken we naar Savuti, dan ga je echt het binnenland en de nationale parken in. Weinig gezien op deze route, veel hoog gras en bos. De wegen zijn hier van erg mul zand. Bij het passeren van een tegenligger schuift onze achterkant van de auto tegen een kar, dus daar gaat (waarschijnlijk) ons eigen risico ;-). Vlakbij de camping stonden er waterbuffel mannen in de bosjes, wat een enge grote gevaartes zijn dat!! Op de camping hebben we weer schooiers namelijk; eekhoorns, kipachtigen, kleine neushoornvogels en marters. Ze aten allemaal uit de hand, alleen beet de eekhoorn Jan in de vinger en later in de teen haha. We werden gewaarschuwd voor de apen, maar gelukkig geen last van gehad. Wel voor de zekerheid een kampvuur gemaakt avonds.

21 juni vroeg op omdat we naar Khwai rijden. Dat is 103 km, google zegt 3u rijden, maar het is in de praktijk 7u (het is wel een gamedrive natuurlijk). We rijden vroeg omdat de kans op katachtigen dan het grootst is. We moesten voor het eerst door een rivier rijden, super spannend, maar gelukkig goed afgelopen :-). Veel bull olifanten gezien, ze waarschuwen altijd, maar je kunt gewoon rustig doorrijden. Voordat we op de camping aankwamen moesten we over een hele enge houten brug rijden. Daar zagen we de olifanten en de nijlpaarden alweer in de rivier. Achteraf blijken we er gewoon naast de rivier te zitten met de tent. Hoe geweldig is dat, we hebben de stoel gepakt en zijn er naar gaan zitten te kijken. Ze waarschuwen hier weer nadrukkelijk voor de apen, die zijn hier zo slim dat ze de rits van de tent kunnen openen. Wij eten ons vriesdroog maaltje van de Decathlon maar op voor de zekerheid (blijkt ook nog prima te smaken :-)). Jan maakt weer een groot kampvuur. Als we naar de douche lopen staat er een olifant midden op de weg de bomen kaal te plukken, dus we nemen maar een andere route. We hoorden avonds (het is hier om 18.30u nacht) een takje breken, Jan snel met de zaklamp schijnen. Staat hij oog in oog met een Hyena, hoe eng is dat! Niet veel later zijn we maar op bed gegaan ;-)

22 juni naar Xakanaxa gereden, midden in Moremi NP. We hebben al dagen geen stroom, dus laden iig de telefoon op in de auto. Weer vroeg uit de veren om katachtigen te spotten. We zien hier onderweg in ieder geval meer dieren, dat betekend ook meer prooi ;-). Vandaag hebben we meer geluk, want andere reizigers tipten ons op 3 liggende leeuwen in een veld. Wij daarheen en zagen 2 heren en 1 dame liggen. Wat geweldig om deze dieren in het echt te zien! Ze negeren de auto, dus zijn we weer aan het genieten van het uitzicht. De leeuwin probeerde zelfs de heer te versieren, alleen die was te lui ;-) Doorgereden naar een Hippo Pool waar ook heel veel nijlpaarden in lagen. Blijft mooi om te zien en de geluiden die ze maken ook :-) We moesten weer door een rivier, al was deze enger dan de vorige. Jan met de peilstok erheen. We hadden geluk want er kwam een vrachtwagen met 3 afrikanen aan. Die mooi alles laten doen en het bleek te kunnen. Dus zijn ook wij in de Low gear door het water gescheurd. Het blijft super spannend, want voor waterschade zijn we niet verzekerd. We hadden hier geen camping gereserveerd dus even navraag gedaan. Je kunt hier voor € 700 p.p. een nacht slapen in een lodge, verder geen luxe. We zijn nu in de Crème de la Crème gebieden van Botswana namelijk en dan was dat nog goedkoop! Gelukkig was er plek op de camping, waar we voor het eerst een koude douche hadden. We hebben hier genoeg apen gezien, dus Jan maakt direct een kampvuur en ik het eten. De eerste aap komt al, daar maakt Jan direct korte metten mee, dus zijn we de avond weer gevrijwaard van apen. Even later horen we weer wat, dat blijkt een olifant te zijn, dat hebben we liever ;-). We zitten hier helemaal alleen en dat is toch wel heel erg spannend op zo’n camping. Waar alles incl. katachtigen, hyena’s etc rond loopt in de nacht. We gaan dus niet laat op bed haha. We hadden in de nacht nog wel een snuffelende olifant aan de tent, maar die heeft hem gelukkig niet vernield. Ze breken hier namelijk alles af, bomen worden omgegooid, je geloofd je ogen niet!
Volgende dag er vroeg uit, want we lagen ook vroeg ;-). Naar de Paradise Pool gereden waar de vorige ochtend wilde honden waren gezien. Helaas vandaag niet. We zijn wel de eerste op de weg, dus zagen we allemaal sporen op de weg en ook die van de katachtigen :-). We hebben ontzettend veel geluk, want er liggen 4 leeuwen op de weg te chillen. We stoppen de auto en zitten weer naar Nat. Geo live te kijken ;-). 2 van de 4 leeuwen gingen weg en toen gingen ze met elkaar communiceren (brullen). Totdat de andere 2 ook vertrokken zijn we weer doorgereden. Zodra ze in bosjes zijn, zie je ze ook niet meer, wat een schutkleuren! Onderweg nog een groep buffels en vrouwen olifanten gezien met kleintjes. Zodra we door de South Gate rijden zien we weer heel veel zebra’s, giraffes en impala’s omdat het meer open vlaktes zijn. De offroad wegen zijn hier een stuk beter dan de ‘’gravel’’ of ‘’tar’’ wegen. Als we hier 40km rijden dan gaat dat heel snel haha. In Namibië maken ze de gravel wegen nog vlak met een machine, maar dat doen ze hier niet. Onderweg kwamen we hele schattige kindjes tegen die helemaal niets hebben, ze gaan niet naar school en leven in plaggehutjes met hun ouders. We hebben ze van alles gegeven. Erg dankbaar en prachtig om te zien hoe blij je ze kan maken. We gaven ze ook een appel en die aten ze direct op :-).

24 juni zonsopkomst bij de rivier in Maun gezien, prachtig met de mist, het natte land naast ons leek net Pai (Thailand). Bandenspanning weer omhoog gezet, want we hebben veel asfalt de aankomende dagen. Op naar de Boteti Rivier. Voordat we bij de Khumaga camping komen, moeten we de rivier oversteken. Deze keer niet zelf maar op de pont. Deze blijkt met 2 man sterk aan een touw en een stok opgehaald te worden. We dachten dat het wel een uur zou duren, maar we waren in 10minuten aan de overkant. Op de camping onze stoel weer bij de rivier neergezet en genoten van het uitzicht. Avonds lekker bij het kampvuur gezeten met de hyena en nijlpaard geluiden op de achtergrond.

25 juni rustig opgestart en terug gereden naar Maun, daar zitten we de laatste 2 dagen. Op een relaxte Backpackers camping aan de rivier. Middags een PCR test gedaan en een voetbalveld gezocht waar Jan de voetbalshirts kon uitdelen. We hadden een stuk of 15 verzameld. Toen we aankwamen stormden ze al op ons af en toen Jan begon uit te delen ging het als een malle. De kindjes waren super trots op de shirts en ze konden Ajax zelfs :-)
De laatste dag in Botswana hadden we weer een privé tour. Met de Boot naar Chiefs Island in de Okavanga Delta. 1 van de mooiste tripjes die je hier kunt doen. We scheurden met de speedboot door de smalle rivieren van de delta. Onderweg vaar je langs de olifanten die aan het grazen zijn in het water op een paar meter afstand. Net als paarden, koeien en een speciaal soort hert die alleen hier in het water leeft. Ook nog mooie vogels gezien en nijlpaarden. We hadden ontzettend geluk want we zagen een hele grote groep zebra’s de Okavanga Rivier oversteken, dit had de gids in 20 jaar nog nooit gezien :-). Voor de lunch werd een tafel voor 2 gedekt, prachtig midden in de natuur. We gingen zelfs nog een wandeling doen op het eiland. Dwars door de open vlaktes en bosjes, waar we anders met de auto niet zouden uitstappen. We vertrouwen maar op de gids, met de instructies wat we absoluut NIET moeten doen. Daar houden we ons braaf aan haha. Je kunt hier namelijk alles tegenkomen. Jan hoort en ziet iets, dus de gids kijkt en ziet 2 hyena’s in het veld. Niet normaal, want die zie je nooit overdag! Ze slapen dan namelijk in hun holen onder de grond. Weer een geluksmomentje. Op de terugreis kwamen we een groep van bijna 1000 migrerende Buffels tegen. Schitterend om te zien, de aantallen geloof je bijna niet! Het was een geweldige laatste dag in de natuur. Avonds een pizza op de camping besteld en alles opgeruimd.

Gister zijn we om 04:00u vertrokken van de camping in Maun Botswana, naar Windhoek Namibië. We konden ook niet eerder vertrekken, want er blijkt een avondklok van 22 – 4u te zijn. Alles verliep gelukkig soepel, deze snelweg was heel goed, alleen heeeel lang 850km. Bij de douanes ging het een stuk professioneler dan bij de andere grens. Deze grensovergang is veel groter, i.v.m. Zuid Afrika wat ook vlakbij is. De ambtenaar zat alleen te zeuren over onze PCR test, want er zat geen officiële stempel op. Terwijl het gewoon de uitgeprinte PDF van het lab was, maar voor deze x mochten we door ;-). In Windhoek nog een politiecontrole, rijbewijs & wegenbelasting check en door. We waren om 14u al in ons luxe hotel. Daar hebben we heerlijk relaxt bij de rooftopbar. Avonds met bord op schoot de blamage van het NL elftal gekeken.

Vanmorgen om 8 uur weer een pcr test gedaan. Vandaag toch nog even een blokje door Windhoek centrum gedaan, paar mooie kerken bekeken en de Duitse invloeden. En na 4 weken eindelijk mooie giraffes voor in de hal gevonden :-)
Nu zitten we te wachten op ons vliegtuig en dan komen we morgen aan op schiphol.

• 29 Juni 2021 - 07:40

Tessa:

Prachtige foto's weer zeg!! En wat mooi dat jullie zoveel hebben kunnen uitdelen daar

• 29 Juni 2021 - 08:34

Titia :

Wat een bijzondere reis is dit weer geweest. Afrika is en blijft mijn favoriet.

• 29 Juni 2021 - 09:45

Mem:

wat hebben jullie een geweldige mooie avontuurlijke reis gehad, maar mem is blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn

• 29 Juni 2021 - 11:52

Jorieke Wind:

Wat gaaf allemaal zeg!! Een hele belevenis!

• 05 Juli 2021 - 19:39

Willemien:

Wat weer fantastische verhalen en foto's. En wat gaat het snel.
    Nu zitten jullie al weer in ons koude kikkerlandje.
    Maar wel weer lekker in je eigen bed slapen.
    Bedankt voor het "meereizen"!
    Groetjes van ons.

Tags: khwai