Van de Caprivi strook naar Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van janenmaris - WaarBenJij.nu Van de Caprivi strook naar Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van janenmaris - WaarBenJij.nu

Van de Caprivi strook naar Botswana

17 Juni 2021 | Botswana, Kasane

We zijn van Etosha naar onze luxe lodge in Rundu gereden. Onderweg zien we steeds meer kleine dorpjes. Dat zijn rieten huisjes met een soort van rieten muur eromheen als afscheiding. Mannen sprokkelen onderweg het brandhout en vrouwen lopen met water of eten op hun hoofd. Het blijft een kunst hoe ze dat doen zonder het vast te houden. Ze hebben hier meer vee (koeien of geiten dan in het zuiden van het land. De dieren lopen allemaal los, die zullen avonds wel weer op stal komen. Het is zondag en dat is voor de Afrikanen feest, dus bij de rivier in Rundu verzamelden zich allemaal auto's met muziek en blije afrikanen. Ze moeten hier wel voor 20u thuis zijn, dus toen was het ook weer lekker rustig. Op de kamer het NL elftal gezien.

Maandags heerlijk uitgebreid ontbeten bij de Tambuti Lodge met uitzicht op de Rivier en Angola. De lekke band naar Bridgestone gebracht, hebben ze voor € 4 direct gerepareerd. Dat ging snel voor Afrikaanse begrippen ;-). Middags hadden we om 14:00u de PCR test omdat we over een paar dagen de grens naar Botswana willen oversteken. Dit ging allemaal prima, alleen was ze onze papieren eerst weer kwijt (vanuit NL had ik alles al 3x gemaild haha). Op naar de Ngepi camping 200km verderop aan dezelfde rivier. De laatste 4km naar de camping is een echt offroad parcours, dus de cursus in Almere was toch wel handig ;-). Hier hebben we de auto neergezet en zijn we in de boot gestapt voor een sunset cruise. Prachtig weer, nog geen kwartier onderweg en toen zagen we de eerste krokodillen al en ijsvogels. Onderweg nijlpaarden gezien (wat een joekels zijn dat!!), verschillende vogels, mooie hertjes (bush- en waterbug) en apen gezien. Het is zo ontzettend rustgevend met zo’n bootje op de rivier met al die prachtige dieren geluiden en een ondergaande zon. We hadden weer een privé cruise. Onze camping ligt midden in een jungle, het lijkt hier wel wat op Costa Rica. Tent opgezet, gekookt en genoten in het donker van de geluiden van de olifanten en nijlpaarden aan de andere kant van de rivier.

Dinsdag 15 juni een goede nacht gehad, maar wel weer koud. Gewekt om 07:00uur door de vogeltjes, zonsopkomst weer meegemaakt, ook dat is zo mooi! We zijn naar Bwabwata NP gereden, 15km verderop. Na de politie check het park in en dieren spotten. We hebben kudus, impala’s, pumba’s, buffels, nijlpaarden, verschillende vogels (visarend, marabu, bataleur etc) gezien. Middags een biertje bij de campingbar gekocht en weer bij de rivier gezeten. Er kwam op een gegeven moment een grote groep buffels en olifanten water drinken en nijlpaarden zagen we zwemmen in de rivier (ze kunnen heel snel zwemmen!!). Het is een prachtige camping met een relaxte sfeer. Alles is hier buiten, douches, wc etc. Er zit ook geen dak op, bomen groeien overal doorheen, dus echt in de natuur ;-)

Gisternacht werden we een paar keer wakker gemaakt door hele luide olifant en nijlpaard geluiden, om bang van te worden. Het echoot ook nog eens over de rivier. Ontbeten en koffie besteld bij de bar. Daar hadden we wifi en konden we controleren of de PCR uitslagen al binnen waren, maar helaas, niet op tijd, dus niet kunnen uitprinten op de camping. Om 10u vertrokken richting de grens. Eerst moet je langs de customs van Namibië + formulieren invullen. Daarna moesten we toch de PCR test uitprinten, wat we niet hadden gedaan, dus we konden ergens naar een hokje aan de andere kant van het hek en daar kon het wel. Gelukkig zijn we niet afgezet, dus een printje voor €2,50 ;-). Uitslagen laten zien en toen kregen we een stempel van de immigratie voor het uitreizen van Namibië. Na een klein stukje niemandsland, waar je al wel over de prachtige Okavanga rivier rijdt aangekomen bij de Botswaanse grens. Je rijdt met je auto door een grote bak met vloeistof tegen MKZ, vervolgens moet je ook zelf met je schoenen in een bak staan. Daarna moest eerst een heel chagrijnige dame onze paspoort + auto info invullen, toen nog een sneltest, na de uitslag naar Immigratie. Bij de immigratie moet je weer van alles vertellen, waar je naartoe gaat etc. en uiteindelijk krijg je een stempel. Vervolgens alle info van de auto weer invullen, bij het volgende loket weer hetzelfde verhaal. Gelukkig heb ik de gehele reis incl. locaties en campings op een A4tje, dus die kon ik mooi afgeven. Na het betalen van de wegenbelasting mogen we vertrekken. Maar wel wordt eerst de koelkast gecheckt, want je mag geen vers eten meenemen i.v.m. ziektes. Gelukkig was hij niet zo streng, dus de koffers etc. hoefden niet open. Wel moest ik de andere schoenen nog uit de auto halen en in het desinfectie bakje doen. Toen mochten we echt vertrekken… of toch niet, volgende checkpost wou weten waar we naartoe gingen, i.v.m. evt. permits die je moet betalen voor de parken. Voor de camping is dat eerst niet nodig, dus we mochten door. We zijn er nu al wel achter dat de ambtenaren in Namibië een stuk vriendelijker zijn dan in Botswana (hadden we ook al van andere reizigers gehoord), maar gewoon vriendelijk blijven lachen ;-) je merkt hier direct dat je in Chobe NP rijdt want onderweg komen we de eerste pumba’s al in de berm tegen. In Namibië waren dat geiten en koeien ;-). Het verschil is dat er in Botswana geen hekken om de parken staan en in Namibië wel. Het laatste stuk naar de camping is weer een echte 4x4 route door mul zand, maar mijn coureur doet het goed :-). Aangekomen bij de camping zien we direct een groep olifanten van +- 30stuks bij de waterhole voor het restaurant. Wat een ontvangst :-) Hier zitten dus geen hekken omheen en nachts kunnen de dieren op de camping komen. Mochten er wel leeuwen o.i.d. komen, er is hier nog een parkwachter ;-) We hebben het luxe hier, ons eigen sanitair en een plateau waar we kunnen zitten met een dakje. Bij het restaurant kun je de waterhole van boven bekijken, maar je kunt hier ook in een bunker en dan kijk je op grond hoogte naar de dieren. Echt schitterend, om zo dichtbij te kunnen zijn. Avonds weer een paar uur bij de waterhole gezeten waar ook prachtige uilen, jackhalzen etc. op afkomen. Goede nacht gehad, we hebben niet eens de leeuw gehoord. Die hopen we hier nog wel te zien.

Vandaag ben ik weer vroeg uit de veren, wakker worden bij het water is zo heerlijk :-) Na het ontbijt kwam er een grote groep impala’s +- 100stuks en bavianen. Die werden na een tijdje weg gejaagd omdat ze erg brutaal kunnen zijn. Toen ze de auto van de eigenaar hoorden aankomen was de groep al gevlogen, dus daar zijn ze wel bang voor ;-). Chill dagje gehad, gewinkeld, wasje gedaan en in het zonnetje gezeten.
Jan maakt nu de bbq klaar, dus ik zal er snel naartoe ;-)
ps foto's komen later, want het laden gaat heeeel langzaam

• 17 Juni 2021 - 20:48

Jolanda:

Weer heel wat meegemaakt en gezien, ook daar dus de nodige bureaucratie voordat je wat verder bent

• 18 Juni 2021 - 10:45

Neppers Hieke:

wat beleven jullie daar veel en wat fijn dat wij mee mogen genieten. Dikke tut van beppe

• 19 Juni 2021 - 08:38

Mem:

alweer een hele belevenis om over de grens te komen, goed dat jullie alles voor elkaar hebben. dikke tut fan memke

• 21 Juni 2021 - 15:51

Els:

Wat een belevenis! Geweldig om te lezen. Lekker genieten lieverds!!

• 21 Juni 2021 - 18:22

Janny:

Wat een bijzondere reis maken jullie weer , geweldig.
    En prachtige foto's .

• 22 Juni 2021 - 20:08

Sandra:

Geweldig om te lezen! En prachtige foto’s