De eerste dagen - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van janenmaris - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van janenmaris - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

06 Juni 2021 | Namibië, Swakopmund

Hallo Allemaal,

We zijn ondertussen alweer een paar dagen in Namibië en hebben een keer internet ;-)

Onze vluchten zijn goed gegaan en in Windhoek werden we feestelijk door de brandweer ontvangen (ze spoten water op het vliegtuig) op het vliegveld omdat we de eerste Lufthansa vlucht in tijden waren. Vliegtuigen zaten lang niet vol, was prima te doen allemaal. Bushlore stond ons al op te wachten, daar huren we de 4x4 van. Bij hun kantoor uitleg gehad en de papieren ingevuld, dan ben je 2u verder ;-). Daarna shoppen bij de Spar en door naar Naankuse waar we de eerste nacht verblijven. Het was na de hoofdstad direct een stuk gravel weg (stenen en zand) dus we konden niet sneller dan 40km pu omdat we onze banden spanning nog niet hadden aangepast. Onderweg stokstaartjes en springbokken gezien. Aangekomen bij Naankuse werd het al iets koeler. Het blijkt hier in de winter nachts -2 graden te zijn, dus gelukkig slapen we in een luxe lodge. Ik heb nog een paardrijtripje gedaan met zonsondergang. Was prachtig en zo stil daar in de natuur!! Jan heeft lekker bij het zwembad gelegen, waar pumba's, bavianen en marmotten rond struinen. Avonds hadden we een 3 gangen diner in het prachtige restaurant van Naankuse. We zijn speciaal hier, omdat onze adoptie cheeta Roadie hier wordt opgevangen. De volgende dag na een zeer uitgebreid ontbijt werden we opgehaald om Roadie te zien. Er waren 2 zeer enthousiaste medewerkers die ons alles vertelden over haar en hoe ongelofelijk goed ze het doet. Ze zit met nog 2 dames en 1 heer in hetzelfde verblijf. Het is een gebied van 5ha. Door omstandigheden kunnen ze niet meer uitgezet worden in het wild. Het was geweldig om haar te zien, ze blijkt zelfs een filmster te worden, want de BBC heeft in april opnames gemaakt en komt later weer terug :-) Roadie is de schuwste maar daardoor nog de wildste van de 4. Dit was een prachtige start van onze reis!!

Hierna de auto ingepakt en via Windhoek naar Sesriem gereden. Auto tanken, sim kaartje kopen (had niet gehoeven, je hebt hier toch geen bereik haha) en door, want het is alweer 13.30u. Het is meer dan 5u rijden (400km), maar we moeten voor zonsondergang (18.15u) de gate binnen zijn, anders kunnen we niet op de camping komen. Op goede gravel kun je 80km pu rijden, maar op slechte stukken haal je amper 30km pu. Onderweg toch nog stokstaartjes en springbokken gezien. De landschappen zijn onbeschrijfelijk, het is hier zo wijds en groot, het is echt ongelofelijk! Dwars door Naukluft NP gereden om vervolgens op een paar minuten voor tijd bij de gate aan te komen. We hebben weer eens geluk ;-) Op de camping kunnen we net voor het donker de tent voor de 1e x opzetten, koken doe ik in het donker, met voldoende lampen op de auto lukt dat prima. Terwijl we bij de tent zaten, hoorden we geluid een 10meter verderop, daar bleek een Gnoe aan het rollen in het zand. We hebben een klein muurtje van 40cm hoog om de campingplaats, daar blijven de dieren in ieder geval voor nu buiten. Even later kwam er ook nog een jackhals aangeslopen op zoek naar eten. De eerste nacht in de tent was ongelofelijk winderig, tent doek maakte enorm veel kabaal. We blijken in een storm te zitten, die meestal een paar dagen aanhoudt, horen we de volgende dag.

Volgende dag vroeg op, want we gaan de zonsopkomst bij Dune 45 meemaken. 6u uit bed, half 7 bij de gate. Aangekomen bij de duin blijkt het een enorme klim te zijn, maar we zijn hier natuurlijk niet voor niks, dus de longen uit ons lijf gelopen om dit prachtige uitzicht te bewonderen van boven op de duin. De wind was ook nog heel erg hard, dus je werd gezandstraald, maar dat mocht de pret niet drukken ;-) Het was het waard, schitterend uitzicht, prachtige oranje duinen. Daarna doorgereden naar de Sossusvlei. Dit is een zoutvlakte, waar nu nog water in stond. Aan de andere kant van de weg is de Deadvlei, daar komt geen water meer in, maar prachtige gezicht (zie foto's). Om daar te komen moest je door mul zand, een echte 4x4 route. Ik zat achter het stuur, dus ik moest ook maar gas geven van Jan. Na een km de auto op de juiste stand gezet en met wat geslip tussendoor de eindstreep gehaald zonder vast te zitten :-). We zitten hier midden in de woestijn met duinen van 300 meter hoog. Onderweg struisvogels, springbokken en Gemsbokken gezien, die zijn echt schitterend. Middags lekker op de camping gechild. Aan het eind van de middag nog een wandeling door Sesriem Canyon gemaakt, dit is vlakbij onze camping. Dit lijkt op een scene van de Lion king, echt zo ontzettend mooi!

Gister van Sesriem naar Swakopmund gereden. Een tussenstop gedaan bij Solitaire. De koffie is tot nu toe goed in Afrika. Hier het beroemde appelgebakje gegeten en foto's gemaakt bij de mooie oude auto's. Het is hier net een openlucht museum. Onderweg is het landschap elke 100km weer anders. Woestijn, Oasis, maanlandschappen en uiteindelijk in Walvis Bay de Wetlands. Daar hebben we de flamingo's gezien. Onderweg de zeer zeldzame woestijnzebra gespot, groepen gemsbokken, struisvogels met jongen en gieren bij een karkas.
We hadden een B&B gereserveerd, maar die bleek dicht door Covid, toen 1 gereserveerd via booking, waar ook niemand aanwezig was. Poging 3 eerst maar gebeld, daar konden we wel terecht. Net op tijd voor de zonsondergang bij de kust. Het is hier 35 graden, dus lekker warm.

Vandaag na een uitgebreid ontbijt vertrokken naar Cape Cross. Daar is een seal colony van wel duizenden zeehonden. Het stinkt er enorm (net als een kippenhok) maar je zit echt bijna tussen de colony. Onderweg was de wind (zandstorm) nog niet gaan liggen, dus we hadden er stukken bij dat we niks zagen in de auto. Op de snelweg stond opeens een markering dat we van de weg af moesten, gelukkig reden we geen 120 anders hadden we de borden gemist. Het wordt hier op zijn Afrikaans, 1 meter van te voren aangegeven haha. De kust route wordt ook wel skeleton coast genoemd, omdat hier allemaal schepen aangestrand zijn in de laatste eeuw. Middags nog lekker bij het strand gelegen.

Het gaat tot nu toe erg goed hier, 4x4 rijden valt niks tegen, bevolking is ontzettend vriendelijk en we hebben nu al zoveel dieren en natuur gezien :-)

Omdat we nu in een B&B zitten hebben we wifi, maar de normale verbinding is heel erg slecht. Ik zal dus minder posten dan normaal. Foto's zal ik zo ook uploaden.

Groetjes vanuit Afrika :-)

• 07 Juni 2021 - 06:03

Tessa:

Nu alweer zoveel verhalen!! Jaloersmakend hor

• 07 Juni 2021 - 07:26

Titia:

Oh wat klinkt dat weer prachtig. Geniet er van er komt nog veel meer ;-)

• 07 Juni 2021 - 07:58

Mem:

wat een prachtig verhaal en foto's nu al, dat belooft nog wat. ik zie nu al uit naar het volgende verhaal. dikke tut mem

• 07 Juni 2021 - 19:09

Bouwe:

Fantastisch allemaal weer. Mooi verhaal en prachtige foto's

• 07 Juni 2021 - 20:02

Jolanda:

Hoihoi Jan en Maris, wat hebben jullie al veel gezien en dat is nog maar de eerste week!! Wat een prachtige wereld, zo mooi!!

• 07 Juni 2021 - 20:38

Jannie:

Wauw wat is het daar prachtig zeg! En nu alweer mooie avonturen. Geniet ervan leaves!!

• 08 Juni 2021 - 10:48

Froukje:

Hallo levensgenieters,
    Wat heerlijk allemaal weer. Wist niet dat jullie al weg waren. Heb een fijne tijd in het mooie zuiden van Afrika.
    Dikke tut
    Froukje

• 16 Juni 2021 - 09:37

Sandra:

Jan en Maris! Super leuk om zo te kunnen meegenieten van jullie avontuur!! Prachtig!
    En wat gaat de tijd dan ook snel! Vandaag zitten er alweer 2 weken op! Ik ga nog gauw even het tweede deel lezen! ;)

• 17 Juni 2021 - 21:42

Laurens:

Hoi Jan en Mariska,

Wat een prachtig verhaal, Aqua Zoo is er niets bij ;). Jullie hebben het tempo er aardig in zo te lezen, mooi zo doorgaan, zal ook wel moeten met de strakke planning.

Nog folle wille tawinske de kommende wyken, geniet der fân!. Freonlike groetnis, Laurens