Van de kust via Damaraland naar Etosha - Reisverslag uit Rundu, Namibië van janenmaris - WaarBenJij.nu Van de kust via Damaraland naar Etosha - Reisverslag uit Rundu, Namibië van janenmaris - WaarBenJij.nu

Van de kust via Damaraland naar Etosha

13 Juni 2021 | Namibië, Rundu

Hallo allemaal,

Het gaat erg goed hier!! De Afrikanen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Auto rijden gaat ons goed af en de campings hebben warme douches ;).

7 juni zijn we van Swakopmund vertrokken naar Spitzkoppe in Damaraland. Hier hebben we de eerste politiecontrole. Erg spannend maar ging goed gelukkig, papieren & rijbewijs check en weer door. We tanken bij elk pompstation, er zijn niet zoveel en soms zijn ze leeg. Ze checken onze banden spanning & wassen onze ramen. Dan krijgen ze wat fooi, iedereen weer blij :). We staan hier op een ongelofelijk mooie camping midden in het nationale park. De camping is ongeveer 300ha. We hebben dus geen last van buren. Voor de eerste x geen stroom en water in de buurt, maar gelukkig hebben we dat allemaal ook in de auto. Middags een hike over de camping gedaan, de klipspringer, eekhoorns, hornbills en andere vogels gespot. Om 18.20u gaat de zon onder, dan is het een uur later pikke donker en hebben we elke avond schitterende sterrenhemels een zelfs de melkweg is goed te zien.

Volgende dag foto's bij de bekende brug gemaakt en een hike met een gids gedaan, zebras en springbokken gezien. Weer een prachtige zonsondergang op de camping en toen ook nog een grote mongoose (steenmarter) gezien.

9 juni naar Palmwag gereden via Uis. We hadden veel bruine wegen (net niet helemaal off road), maar die bleken ontzettend mee te vallen. Elke 50km is het gebied hier weer compleet anders. Mega grote berg ketens, tot open vlaktes en maan landschappen. We hebben nu een ontzettend luxe camping waar een zwembad (steenkoud), restaurant etc bij zit. Wel lekker even :).

De volgende dag vertrekken we naar Etosha np, onderweg een koelkast controle want je mag geen gedroogd vlees meenemen. Vlak voor het park 2 grote elanden gezien en een black mamba op de weg. Bij de gate van het park de nodige formulieren ingevuld en dan is het nog 20km naar de eerste camping. In het park direct giraffes naast de weg gespot, groepen zebras, oryxen en gazelles. Aangekomen op de camping bleken we een lekke band te hebben, niet door al die stenen op de weg maar er zat een kleine hout splinter in (in het ZA een stokje). Er kwamen direct al een paar mensen helpen, dus met 3 man in een 3 kwartier de band vervangen. Erg balen, maar gelukkig gebeurde het de eerste x op de camping en niet in de middle of nowhere. We weten nu iig hoe het moet en waar het materiaal ligt ;). Op de camping passeerde de eerste mega grote groep olifanten, wat een prachtig gezicht!! We hebben hier ook schooiende eekhoorns en vogels op de camping :). Er zit een waterhole op de camping waar bij zonsondergang giraffes en een mannetjes olifant aan het drinken waren. Je zit te kijken op een afstand van 20/30 meter, echt geweldig!! Daarna snel eten maken om vervolgens in het donker weer naar de waterhole te gaan. Er staan 2 grote lampen op, dus je kunt het perfect zien. Er stonden een neushoorn met een jong, giraffen die voorzichtig aan komen lopen, jakhalzen die aan komen sluipen en een bruine hyena. Na het douchen toch weer even kijken, toen waren er 5 neushoorns en 1 olifant. Dezelfde avond horen we gebrul van een leeuw, alleen hebben we die helaas niet gezien. In de nacht dachten we wilde honden te horen, maar dat bleken later hyenas te zijn. Was weer een koud nachtje.

Volgende dag naar camping 2 Halali in Etosha. Onderweg rij je langs waterholes in de hoop wat te spotten. We rijden langs de Etosha Pan, die nu helemaal droog ligt, een hele grote vlakte, wit van het zout. Onderweg weer zebras, impalas etc gezien. Wat nieuw was, was de secretary bird (stampt slangen dood), snake eagle (eet slangen), Emoe (zwaarst vliegende vogel van 15kilo, zie je zelden vliegen, maar wij wel :) ) en grote groepen gnoes & struisvogels. Op deze campings hebben we we een zwembad, dus kunnen we middags chillen. Bij de waterhole op de camping olifanten met jongen gezien. Een hyena die ook water wou drinken werd direct door de monarch vd groep weg gejaagd. Schitterend om dit van dichtbij mee te maken. We zitten soms uren te kijken, het is net geo wild ;).

Gister naar de 3e camping Namutoni gereden. Onderweg een olifant tegen gekomen, konden we net omheen rijden op de weg. Het blijft spannend met zulke joekels. Het was our Lucky day, want we hebben een cheetah in het wild gezien!! We zochten de hele dag al naar leeuwen en luipaarden, maar dit is helemaal super omdat er nog maar zo weinig in het wild zijn. Jan heeft voor de eerste x gekookt op de braai met hout en houtskool. Blijkt veel beter te werken dan de gas pitjes. Uiteindelijk een heerlijke curry gegeten met de ondergaande zon. Avonds de eerste gamedrive in het donker gedaan. Verschillende nachtdieren gezien, helaas geen leeuwen of luipaarden. Het blijft wild ;)

Vandaag zijn we uit Etosha vertrokken naar Rundu. We slapen vanavond in een luxe lodge met tv op de kamer en morgen vertrekken we naar de Ngepi Camping in de Caprivi strook. Nu sluit ik snel af om het voetbal te kunnen kijken :-)

• 13 Juni 2021 - 21:29

Tessa:

Wat een prachtige wereld daar zeg

• 14 Juni 2021 - 08:27

Mem:

prachtige fotos, en alweer een mooi verhaal . dikke tut memke

• 15 Juni 2021 - 06:31

Bouwe De Jager :

Wat prachtig om zoveel verschillende beesten om je heen te hebben, en ook enorm dichtbij..Maar goed van genieten

• 16 Juni 2021 - 08:56

Jolanda:

Mooi verslag van jullie reis!! En natuurlijk weer prachtige foto's!
    Veel plezier nog! Groetjes van ons

• 16 Juni 2021 - 09:42

Sandra:

Wauw! wat een avontuur!!

• 16 Juni 2021 - 11:59

Willemien:

Wat fantastisch om weer een beetje met jullie op reis te mogen!
    Ik geniet van jullie verhalen en foto's.
    Nog veel plezier verder. Groetjes!

• 17 Juni 2021 - 21:49

Laurens:

Zo, een Emoe zien vliegen, dat lijkt me indrukwekkend, ik heb ze wel eens van dichtbij gezien, maar vliegend is wel heel bijzonder! Zolang hij maar niet op je af vliegt! Puike foto's trouwens, maar dat ben je ook aan je stand verplicht sil we mar sizze