Reunion Island - Reisverslag uit Réunion, Réunion van janenmaris - WaarBenJij.nu Reunion Island - Reisverslag uit Réunion, Réunion van janenmaris - WaarBenJij.nu

Reunion Island

02 Juni 2018 | Réunion, Réunion

Zaterdag ochtend zijn we naar Le Morne Brabant gereden. We hebben de berg beklommen zonder gids. Wat we van te voren niet goed wisten of dat mogelijk was omdat er angstige reviews op tripadvisor waren. Omdat we de Lion mountain al hadden beklommen, hebben we de gok genomen om zonder gids te gaan. Uiteindelijk kon dit prima met onze gps. Er waren wel steile stukken bij en soms handen & voeten werk. Maar uiteindelijk is elke klim weer de moeite waard, het uitzicht daar boven was geweldig. Je had prachtig uitzicht over het rif en de onder water watervallen. De natuur van de black river had je aan de andere kant. Middags hebben we lekker op het strand gelegen, snorkelen lukte hier niet, want de stroming was te sterk. Daarnaast zijn ze nog niet goed op toeristen ingericht, want als wij om 4u wat willen bestellen, blijkt het alweer dicht te gaan, gelukkig mochten we nog wel 2 koude biertjes meenemen. Avonds was het ook weer lastig om een restaurant te vinden. Uiteindelijk bij de tapas bar in onze buurt gegeten.

Zondag ochtend spullen ingepakt en met de auto langs de Chamarel waterval gereden en the 7 coloured earths gezien. Een heel bijzonder kleuren palet in de grond. Daarna door gereden en een tussenstop gemaakt bij Grand Bassin, het was zondag dus er waren veel Indiërs die rituelen uitvoerden. Door gereden naar Mahebourg, auto ingeleverd en door dezelfde man op het vliegveld uitgezet. Half 4 zijn we in 3 kwartier gevlogen met Air Mauritius naar Reunion Island. Avonds een rondje door de hoofdstad Saint Denis gedaan, hier was weer van alles dicht omdat het zondag was, dus geluk met het eten hebben we niet deze vakantie. Uiteindelijk bij een typisch Frans restaurant een creools gerecht besteld, wat dan altijd verpakt zit in een crèpe.

Maandag hebben we ontbeten bij een boulangerie en de toeristische gebouwen vanuit de auto bekeken. Toen snel uit de hoofdstad vertrokken naar de eerste cirque (vulkaan krater)die van Salezie. Het is al een geweldige route om er te komen. Het is hier zo immens groot en mooi, dat is met geen pen te beschrijven. We hebben veel bergen en groen gezien, maar dit overtreft alles. Onderweg zijn er genoeg viewpoints waar we even kunnen stoppen met de auto. We rijden een x verkeerd, maar krijgen dan een geweldig uitzicht over de waterval van Mariee, een honderden meters lange waterval die van alle kanten komt, ze noemen het ook wel een bruidssluier. Hell-bourg is een heel gezellig berg dorpje met mooie gekleurde huisjes, we vragen wat info op bij de tourist office en starten de route naar plateau de Belouve. Op deze route komen we veel vogeltjes tegen en zijn er prachtige uitzichten over de cirque. Boven aangekomen is de mist over de berg getrokken en hebben we geen uitzicht, dit mag de pret niet drukken. We kunnen daar op een uitgebreide picknick plaats onze broodjes opeten en gaan vervolgens weer naar beneden. Na de route is het nog 3 kwartier rijden naar het hotel. De eigenaresse spreekt geen Frans, maar met handen en voeten komen we er wel. We eten avonds bij Serge, het enige restaurant in de buurt. Dit blijkt een man van 75 te zijn, die de bediening, het eten en het amusement verzorgt. Een geweldige man, met de keus uit 2 gerechten, die achteraf heerlijk waren. Wat een leuke avond hebben we hier gehad. Serge zelf genoot er ook van, prachtig :-). Avonds hebben we nog de aflevering van Floortje Dessing in Reunion terug gekeken.

De volgende dag bleken we naar hetzelfde dorpje te gaan als waar Floortje toen is geweest. We doen de hike Col des Beufs - La Nouvelle. In de tv aflevering zagen we de postman, die lopend de post bezorgt omdat er geen wegen naar deze dorpen gaan en je wilt het niet geloven, maar we kwamen hem onderweg tegen, zo leuk! In het dorp hebben we geluncht en de gite opgezocht waar Floortje was, leuk om dat te zien in het echt :-). We hebben daar geluncht met uitzicht op de bergen om ons heen. Het is soms een verrassing wat we krijgen qua eten omdat ons Frans niet zo best is. Zo dacht ik een salade te bestellen (bleek een broodje gezond te zijn), Jan bestelde iets met patat (wat een broodje gesmolten kaas met patat bleek te zijn haha). Gelukkig was de smaak prima ;-). Diezelfde middag rijden we langs de kust naar Boucan Canot, 1vd hipste kust plaatsjes vh eiland.

Woensdag ochtend rijden we vroeg naar het viewpoint Maido, uitzicht op cirque de Mafate. Wat via een slingerende berg weg naar de top gaat. We blijken nu op de muur te staan, waar we gister met de wandelroute uitzicht op hadden. Het uitzicht is weer schitterend!! De helikopter vliegt op en aan met bouwmaterialen die naar de berg dorpjes worden gebracht. Daarna een heerlijke luier dag gehad op het strand. Avonds rijden we door naar ons laatste verblijf vlakbij Saint Pierre een levendige stad in het zuiden.

Donderdag rijden we naar de laatste Cirque, Cilaos. De route ernaartoe is alweer een belevenis opzich, haarspeldbochten en smalle wegen, waar maar 1auto tegelijk langs kan. Gelukkig is alles goed gegaan, maar het was af en toe wel billen knijpen in de auto. We zouden een hike doen, welke afgesloten bleek te zijn. We waren al een eindje op weg, dus toch maar de gok gewaagd, even later begrepen we waarom. Er is waarschijnlijk een lawine geweest en berg werkers waren nu bezig de losse stenen naar beneden te rollen, levens gevaarlijk dus, helaas we moesten weer terug. Toen een andere route genomen waar we een rivier over moesten. We hadden beide geen zin de route terug te lopen, omdat er toch een redelijke klim in zat, dus besloten de bus te nemen. In het dorpje aangekomen hadden we de bus net gemist en duurde het 2uur voordat de volgende kwam. De wolken komen middags boven de bergen te hangen, dus je weet nooit of het droog blijft. Toen maar geprobeerd een auto aan de houden die de juiste richting op ging. Na de derde auto konden we mee, gelukkig haha, we hoeven niet terug te lopen. We hebben zelf ook lifters meegenomen/backpackers die de bus hadden gemist. Je bent altijd blij dat iemand je mee wil nemen, weten we nu uit ervaring ;-).

Vandaag zou onze dag beginnen met een heerlijke massage bij een dame op het eiland, helaas hadden we een misverstand over het adres, dus ging dat niet door. Direct doorgereden naar het strand van Grande Anse, 1 vd mooiere standen op het eiland. Het is inderdaad prachtig, alleen kun je hier bijna nergens de zee in omdat de stroming heel sterk is en er een rif voor ligt. Uiteindelijk heeft de aanhouder gewonnen en hebben we toch nog een duo massage kunnen boeken bij een hotel & spa in de buurt. Daar hebben we vanmiddag toch nog een lekkere massage gehad, was wel ff nodig met al die beklimmingen hier ;-). We willen morgen namelijk nog 1 hike doen en dat is die van 1vd actiefste vulkanen op de wereld. Het weer blijkt nu alleen niet zo goed te zijn morgen, dus het is afwachten of het door kan gaan.

Foto's komen later, want ik heb nu geen Wi-Fi.

• 02 Juni 2018 - 17:20

Bouwe:

Jeetje wat een verhaal weer haha. Hoop voor jullie dat de laatste hike door kan gaan want dat zal wel een hele bijzondere worden op zo'n actieve vulkaan!! Geniet er nog maar even goed van!!

• 02 Juni 2018 - 17:29

Tessa:

Jeetje wat een prachtig verhaal en prachtige foto's weer!! Wat een wereld daar :D nou hopen voor jullie dat het morgen knap weer word! Is de laatste dag alweer of niet? Veel plezier nog even! :)

• 02 Juni 2018 - 18:32

Elana:

Ziet er heel mooi uit! Hopelijk is het weer goed genoeg morgen!

• 03 Juni 2018 - 09:24

Memke:

Spannende verhalen hoor, mem moet volgende keer maar mee om jullie een beetje tegen te houden om die gevaarlijke routes te klimmen

• 03 Juni 2018 - 09:27

Memke:

Dikke tut van mem en oant moarn

• 03 Juni 2018 - 18:59

Willemien:

Wat zijn jullie toch heerlijk avontuurlijk!! en wat fijn dat ik mag meegenieten. Groetjes!