Oost en West kust - Reisverslag uit Tamarin, Mauritius van janenmaris - WaarBenJij.nu Oost en West kust - Reisverslag uit Tamarin, Mauritius van janenmaris - WaarBenJij.nu

Oost en West kust

25 Mei 2018 | Mauritius, Tamarin

Maandag 21 mei hebben we ontbeten buiten de deur, bij een heel leuk klein tentje. We konden aan de hand van foto's aanwijzen wat we wilden, heel handig als je geen Frans spreekt haha. Daarna zijn we doorgelopen naar de bekende monday market in Mahebourg. Een hele grote vers markt, met groente/fruit/specerijen en vis etc. Het is een kleurrijk gebeuren. Hier hebben we een kleine ananas gekocht voor €0,75 en allemaal ander fruit. De bevolking is erg vriendelijk, we waren namelijk opzoek naar veters maar die konden we nergens vinden, alleen 1 verkoper had wel een paar wat we zo mee konden krijgen. Middags met de bus naar Blue Bay Marine Park, daar hebben we een snorkel tripje gedaan. Het was een private tour, zo druk is het hier ;) en dat voor een tientje pp. Het was een glasboot, normaal is dan niks te zien, maar hier zie je alles, prachtig koraal en vissen. Even later konden we snorkelen en hebben we heel veel verschillende vissen & koraal groot en klein gezien. Na het snorkelen zijn we uitgezet op Coco Island, daar hebben we nog heerlijk gelegen. Avonds gegeten bij La Bazilic, stond in de LP en op Tripadvisor. Erg leuke avond gehad, eigenaar was een man van 33 die ons van alles over het eiland en zijn restaurant vertelde.

Dinsdag met de boot naar Ile Aux Aigrettes geweest. Dit is een beschermd eiland waar biologen onderzoek doen naar de natuur en de dieren en waar ze de natuur op Mauritius proberen te herstellen. We hebben daar de reuzen schildpad gezien, genaamd Big Daddy 100 jaar, ze kunnen wel 200 jaar oud worden, dus hij groeit nog steeds. Daarnaast hebben we de endemic pink pigeon (roze duif) gezien en een grote hagedis die ook alleen op Mauritius voorkomt. Middags zijn we naar een strand gegaan, waar alleen verderop een aantal surfers/kiters waren. Op de terugreis de bus gemist, maar we kwamen de restaurant eigenaar van gister avond tegen, die ons en lift gaf naar de stad. Daar hebben we nog een tussendoortje gehad (dunne pannenkoek met bonen/tomatensaus en nog iets) echt super lekker :-).

Woensdag met een huurauto een poging gedaan de Eau Blue waterval te vinden, maar dat was helaas niet te doen. Op een gegeven moment wel een pad gevonden, maar geen parkeerplaats voor de auto. Dus doorgereden naar Black River national park. Het weer is niet best vandaag (veel regen, wel warm), maar we laten ons niet kennen. Info bij het Petrin Visitor center opgevraagd en de hike gedaan. Doordat het zoveel regende waren sommige paden erg glad, maar gelukkig zijn er altijd bomen in de buurt, waar je je aan vast kan houden. Een prachtige route met geweldige uitzichten over de kloof vd Black River. Onderweg verschillende vogels en papagaaien tegen gekomen en iets wat leek op otters. Bij het Visitor Center bleek dit het enige dier te zijn die de boa slang de baas is. Daarna per ongeluk verkeerd gereden, toen kwamen we uit op mega grote beelden en tempels. Na een uur aangekomen aan de West kust, bij Tamarinde waar ons huis met zwembad op ons staat te wachten. Het is prachtig!! Hier mogen we tot zondag van genieten.

Donderdag ochtend zijn we naar de hoofdstad Port Luis gereden, om er achter te komen of we met de ferry naar Réunion kunnen. Jan is na 1 dag gewend aan het links rijden, dus dat valt ons ook weer mee, we hebben een metallic roze Nissan March automaat. Ziet er niet uit, maar doet het prima haha. Nu we aan de west kust vh eiland zijn merken we dat het hier veel toeristischer is en ook een stuk duurder. Gister hadden we een paar kleine boodschappen gedaan voor €75! Bij de ferry office aangekomen hoorden we dat de regering het heeft verboden de vaart van Mauritius naar Réunion door te laten gaan. Heel erg jammer, want dat leek ons wel een leuk tochtje. Ondertussen hebben we vliegtickets geboekt voor zondag middag, het is 3 kwartier vliegen. Toen snel door gereden naar Flic en Flack, daar is een parel wit strand waar je ook kunt snorkelen. Middags gegeten bij 1 vd foodtrucks die onder de bomen bij het strand staan. Noodles met kip en groente + een flesje drinken voor €5 :-). Zonsondergang is hier prachtig alleen hadden we er wolken voor, dus hopelijk morgen meer geluk.

Vrijdag vroeg uit bed want we gaan een dolfijnen boot trip doen. We gingen zwemmen met 2tallen en de instructeur van Dolswim. Snorkel & duikbril op en slippers aan, om vervolgens voor de wilde dolfijnen te zwemmen. Er waren 2 grote groepen van ongeveer 30 dolfijnen die in de baai van River Noir zwemmen. De eerste 2x hadden we wat pech want ze zwommen wel 5 meter onder ons, maar de 3e x zwommen we heel vlakbij hun, Jan zat op een gegeven moment in de groep, dus dat was een unieke ervaring!! Later gingen we nog snorkelen en vaarden we na 3uur weer terug naar de kust. Geluncht in ons prachtige air b&b huis en daarna naar het viewpoint van black river gegaan. Prachtig uitzicht over de vallei. Een kleine hike gedaan, Mariska zag op een gegeven moment allemaal gegraven gaten in de grond waarop Jan even later de dader zag. Een hele grote egel (tenrec afstammeling). Die was druk aan het graven in de grond dus had ons niet in de gaten, er waren ook nog 4 kleine baby's bij. Even later zagen we bij het viewpoint een groep apen met kleintjes. Prachtig om te zien hoe een moeder aap met haar baby omgaat. Gelukkig is het hier nog niet zo toeristisch dat ze je eten af pakken. Middags nog naar het Tamarin stand geweest. We hebben geprobeerd een restaurant te vinden, maar dat blijkt hier nog ingewikkelder dan aan de oost kant waar het minder toeristisch was. Onderweg kwamen we met een man aan de praat die zei dat we wel bij hem thuis en zijn familie konden eten voor een normale prijs, maar dat ging dit weekend niet meer lukken. De locals zijn hier dus echt heel erg gastvrij en willen je alles aanbieden. Dus maar weer naar de supermarkt voor het avond eten, kostte €25 (daar konden we aan de andere kant voor uit eten). We hebben gelezen dat er in Tamarin veel expats wonen en rijke Fransen, vandaar dat het hier zo belachelijk duur is. We hebben wel een lekker Mauritiaans biertje genaamd Phoenix ontdekt en een bubbel rosé voor Mariska :-). We kunnen avonds heerlijk buiten zitten bij ons huis, dus genieten hier volop.

Morgen gaan we naar Le Morne Brabant, foto's probeer ik nog de uploaden, maar dat wil niet zo goed.

• 27 Mei 2018 - 10:20

Jolanda Gordijn:

Heej Jan en Maris, wat een verhalen weer!! Klinkt erg bijzonder en mooi allemaal!! Geniet er nog lekker van!!
    Liefs en groetjes Jolanda