De eerste dagen - Reisverslag uit Mahébourg, Mauritius van janenmaris - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Mahébourg, Mauritius van janenmaris - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

20 Mei 2018 | Mauritius, Mahébourg

De eerste dagen zitten er al weer op. Het is hier schitterend, hoe het eruit zag op de foto's, zo is het ook in het echt :-).
We zijn donderdagmiddag door Karla uitgezet op de trein en waren half 6 op Schiphol. Direct de backpacks afgegeven en richting een bar of restaurant. Bij de wijnbar op Schiphol begon onze vakantie :-). We vlogen om half 9 naar Parijs en daar om half 11 weer vetrokken met air France. Prima geregeld allemaal, eten was goed en we hebben een goede nacht gedraaid. Een uur of 12 kwamen we de vrijdags aan op Mauritius. Er was net een mega vliegtuig van etihad geland, dus we moesten wel even wachten voordat we door de douane konden. De taxi chauffeur van het hotel stond mooi op ons te wachten. Hij sprak goed Engels dus we konden direct al wat dingen vragen :).

Bij het hotel aangekomen, direct de spullen uitgepakt, omgekleed en naar Blue Bay gelopen. Eerst via de supermarkt want er moest geld gepind worden. We stonden blijkbaar bij de verkeerde automaat want hij slikte direct onze pas in. Ik zou al bellen, maar een paar minuten later kwam hij eruit. Gelukkig, niet direct op dag 1 onze pinpas kwijt haha. De volgende atm deed het wel, alleen zat er een limiet op, maar we kunnen nu eerst even vooruit.
De man van het hotel had al gezegd dat het 5km in totaal was, maar wij dachten met onze slippertjes, daar zijn we zo. Nou dat viel tegen, dus Mariska heeft de eerste blaren al te pakken en kan alleen de wandelschoenen nog maar aan. Onderweg zijn we een zeeslang en een hele dikke spin tegen gekomen. Het kostte veel tijd en de zon gaat hier kwart voor 6 al onder omdat het winter is. Dus we konden nog een kleine 2 uurtjes relaxen. Jan zou een koud biertje ophalen, maar het politiebureau zit hier vlakbij, dus het werd een ijsje haha. Wel heerlijk bijgekomen. Later met de taxi terug, we kunnen prachtig op ons balkon zitten met sea view. Avonds gegeten bij een Chinees die bijna alle keukens klaar maakt, aangeraden door de hotel eigenaar. Naast de Chinese soep en spring rolls had Mariska een heerlijke pesto garnalen/kip spaghetti en Jan de lam (typisch chinees haha).

Dag 2 hebben we prima ontbeten in het hotel. Het is echt naseizoen, want we komen hier bijna geen toerist tegen en al helemaal geen Nederlanders. Ze spreken ons hier ook steeds Frans aan, maar veel kunnen gelukkig ook Engels spreken. We zitten in een "grote" stad, maar alles is op loop-afstand. Na het ontbijt langs de winkel om eten & drinken voor de hike die we vandaag gaan doen. Daarna met de bus naar Grand Port, waar ook de Nederlanders ooit zijn aangekomen toen ze het eiland ontdekten. We werden uitgezet bij het politiebureau en daar hebben we nog wat info voor de hoogte opgevraagd. De start blijkt namelijk lastig te vinden te zijn. Nou dat was achteraf ook zo. We hadden 2 routes op onze Garmin staan en we wisten wat de makkelijke en moeilijke route was. Alleen vonden we zelfs het begin van de makkelijke route niet, achteraf liepen we wel goed, maar dat wisten we toen niet. Dus na 3x verkeerd lopen eindelijk op een route van de "Lion mountain". Dit blijkt wel de kortste te zijn maar ook de expert route. We zijn al veel gewend, maar we moesten klimmen over rotsen waarvan je niet op het eerste gezicht kan zien dat het een wandel route is. We hopen maar dat dit de expert route is want we kunnen dit eigenlijkk niet terug lopen, zo stijl zijn we gestegen over rots partijen. Daarna lopen we door een prachtige jungle alleen worden we lek geprikt door tijger achtige muggen (we zijn vandaag deet vergeten mee te nemen, dat heb je met zo'n eerste wandeling ;-)). Onderweg hebben we prachtige uitzichten over de kust, echt geweldig!! Daarna moeten we weer klauteren en als je denkt het ergste te hebben gehad. Moeten we eerst via een smalle spleet naar boven klimmen en als je vervolgens niet goed uitkomt. Omdat je anders in de afgrond valt, is er nog een ijzer netje die je opvangt. Gelukkig zijn we er goed langs gekomen, zonder te veel angst , want dan heb je hier wel een probleem. Toen nog een stuk bijna kruipend naar boven en zagen we ook de"makkelijkere"route. Laatste stuk doorlopen en toen waren we op de top, met prachtige uitzichten op de kustlijn van de oostkant van Mauritius en de vallei de Ferney. Echt geweldig!! Lekker geluncht en uitgerust op de top. Nu wel via de "makkelijke" route naar beneden. Ging in het begin ook prima, maar later toch ook vrij heftig en stijl. Sommige stukken moest je op de komt naar beneden (zelfs Jan haha). Uiteindelijk weer aangekomen, waar we vanmorgen zijn omgedraaid omdat we de route niet konden vinden, we waren dus heel dichtbij.
Avonds lekker op het balkon aan het chillen geweest met een borreltje #genieten.

Vandaag zijn we met de bus naar Beau Champ gereden om vervolgens met een boot naar het eiland Ile aux Cerfs te gaan. We hadden nog niks geregeld en moesten officieel met de bus overstappen, maar op het station hadden we al wat afgesproken met 1vd jongens uit de bus. Ideaal, het is weer geregeld :-). Het is een prachtig eiland met parel witte stranden en mooi groen in het midden. Er ligt een prachtig rif omheen. Middags met de boot langs de waterval Sud-Est, het leek net een scène van Tomb Raider, jungle groen, krijtsteen rotsen en een waterval. De lucht was de hele dag al dreigend en op het moment dat we terug zouden varen begon het keihard te regenen. De bootman zei dat het over 5 minuten wel over ging, nou dat viel tegen haha. Daar zaten we met de handdoekjes om in de boot te wachten met een klein dakje. Na een half uur zijn we in een ander dorpje uitgezet, waar we onze bus weer konden pakken. Onder een carport stonden mensen te wachten die zeiden dat we daar ook wel mochten staan. We hadden de bus net gemist namelijk. We raakten aan de praat (mensen zijn erg vriendelijk hier) en voor we het wisten gingen we met een hele aardige man mee en kregen we een warm broodje en koffie. Daar waren we wel aan toe, want we waren aardig verkleumd. Ze waren aan het koken want ze doen aan de ramadan, als de zon onder gaat mogen ze weer eten. Wij mochten lekkere hapjes proeven die ze aan het maken waren, echt zo gastvrij. Het gezin vond het prachtig dat we er waren en we konden in het Engels communiceren. Dit was geweldig om mee te maken, we hebben een klein kijkje in hun huis gedaan, foto met de dames in de keuken. Ze wouden geen geld aannemen, dus zijn we later met de bus vertrokken. De bussen rijden hier perfect op tijd en kosten €1,5 voor 2 personen voor een uur rijden. Vanavond typische Mauritiaanse noodles met kip en garnalen gegeten in een leuk restaurant met live muziek.

• 20 Mei 2018 - 19:40

Bouwe:

Mooi hoor. Alleen stopt het verhaal ineens haha. En wat zijn die 2 foto's?

• 20 Mei 2018 - 20:13

Ik had er emoticons tussen staan, maar dat kan blijkbaar niet, dus hierbij de hele tekst ;). Foto's is altijd een geklooi, dat komt later haha

• 20 Mei 2018 - 22:12

Froukje:

Herrlijk klinkt het ook deze keer weer. Lekker genieten.

• 21 Mei 2018 - 10:17

Willemien:

Alweer zo'n mooie reis! Heel veel plezier gewenst!

• 21 Mei 2018 - 12:34

Elana:

Klinkt heel avontuurlijk

• 21 Mei 2018 - 12:36

Elana:

De helft van mijn reactie is niet geplaatst.. :
    Have fun!!

• 21 Mei 2018 - 16:47

Tessa:

Wat een belevenissen nu alweer!! Mooi dat jullie het naar je zin hebben en niet zo druk of touristisch is niet zo erg toch?? ;) veel plezier nog en ben benieuwd naar de rest van de foto's :D

• 21 Mei 2018 - 19:54

Onno En Maaike:

Leuk verhaal! It sjocht dr prachtig ut! Geniet dr fan! :)

• 22 Mei 2018 - 10:33

Memke:

Jeetje al heel wat gezien en meegemaakt de eerste dagen, wat heerlijk allemaal. En ook al een mooie vreemde vogel gespot?? Heel veel liefs fan memke en frans

• 25 Mei 2018 - 18:45

Geartsje:

Super leuk om te lesen! San expertroute is krekt wat foar jim!