Sepilok en de Kinabatangan rivier - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van janenmaris - WaarBenJij.nu Sepilok en de Kinabatangan rivier - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van janenmaris - WaarBenJij.nu

Sepilok en de Kinabatangan rivier

Door: Mk

02 Juli 2023 | Maleisië, Lahad Datu

Woensdag 28-06 hebben we een heerlijke rustige nacht gehad in de lodge. Bij het ontbijt zagen we alweer een prachtige ijsvogel, de tuin vd Lodge is prachtig, grote vijvers, jungle er omheen, dus dat trekt ook prachtige dieren aan. Na het ontbijt naar het Orang utan rehabilitatie centrum geweest. Daar vangen ze Orang utans op, die vaak door mensen daar terecht komen (als huisdier in een kooi, slechte dierentuin etc.). Ze hebben een hospitaal voor de jonge apen, daarna komen ze in het grote bos en als ze zelfstandig genoeg zijn kunnen ze zelf bepalen dat ze weer verder de jungle intrekken. Hoe mooi is dat :-). Om 10u krijgen ze eten, dus dan komen ze naar het platform, prachtig om deze dieren te zien, 97% van hun DNA komt overeen met dat van ons. Onderweg kwamen we nog een nieuwsgierige aap tegen, die op 2 meter bij ons langsliep. Het is hier ontzettend warm en vochtig, dus de hele dag zweten zonder dat je in de zon staat. Diezelfde dag een Night tour in het Rainforest Discovery Center gedaan. Hier heb je hoge loopbruggen van 25 meter hoog, zodat je mooi naar de boomtoppen kunt kijken. We begonnen met een nationaal geo aflevering met de vliegende eekhoorns. Hij klom in de boom tot een hoog punt en daar ging hij, vliegend door het woud ,ongelofelijk om dit in het echt mee te maken!! Even later ging er nog 1, die vloog wel 150 meter verder. Daarna hadden we weer ontzettend veel geluk want we hebben de Tarsier gezien en de slow Loris een paar keer. Dit zijn 1vd oudste primaten ter wereld en de eerste zien ze maar 1x per week. Check de foto's ;-). Tarantula, schorpioenen en vuurvliegjes gezien, het was weer een hele geslaagde avond.

Donderdag weer bij het ontbijt een ijsvogel, maar nu een andere soort, ze blijven prachtig. We gaan weer naar het Rainforest Discovery Center en nu om daar overdag jungle hikes te doen. Onderweg kwamen we direct een groepje Hornbills tegen (neushoorvogels) en een visuil, een joekel!! We hebben de langste route gedaan, veel vogels en eekhoorns gespot, helaas nog geen slangen. Bij onze lodge heeft Jan wel al een klein slangetje gespot. Middags bij het zwembad gelegen want de temperatuur is wel slopend. Vanuit het zwembad zie je de apen door de jungle slingeren.

Vrijdags door onze gids mr Aji opgehaald. Hij is al 20 jaar gids en heeft zelfs Sir Attenborough door de Kinabatangan rivier begeleid!! Zijn auto hangt vol met foto's van gespotte dieren. Hij is op en top natuur man. Hij probeert zijn best te doen om de natuur en zijn inwoners te behouden, dus zet allemaal projecten op voor de Orang Utans. Door de palm plantages kunnen ze geen kant meer op, zwemmen kunnen ze niet, dus hij regelt touwbruggen zodat ze zich toch nog door de jungle en de palmolie kunnen manoeuvreren. Er is in Sabah nog 35% natuur over, 60% bestaat uit palmolie plantages en 5% steden. De afgelopen 20 jaar zijn de aantallen dieren daarom ook enorm afgenomen. Het is ook duidelijk te zien, je spot de dieren moeilijker en je ziet overal plantages. Net als in NL bespuiten ze de bomen met chemicaliën, dat komt met hoog water door de rivier en de rest van de jungle waardoor dieren sterven van vergiftiging. Onze tour begint privé, dat is altijd goed :-). We gaan met de boot de rivier op, we hebben short en longtale makaken gezien. Toen hadden we een onderbreking van een uur, namelijk een tropische bui met onweer en wel een hele dikke haha. Dus poncho aan, camera in een vakje in de boot en maar wachten. Daarna 4 soorten Hornbills gezien, neusapen, een hele grote varaan en roofvogels. Een goed begin hier ;-). Na het avondeten hadden we nog een night walk door het olifanten bos. Mega grote vlinders, motten en 2 katachtigen gespot!! Geweldig om te zien, echt fantastisch.

Zaterdag, beide niet zo fit, waarschijnlijk door het seafood wat in onze nasi goreng zat. Om 6.30u zitten we alweer in de boot, prachtige zonsopkomst over de rivier. Weer de makaken, neusapen en de langur aap gezien. Veel meer vogels in de ochtend omdat het nog niet zo warm is waarschijnlijk. Na een power napje zelf de jungle nog even in geweest. Helaas weer geen slangen oid, maar wel een hele dikke regenbui. Dus de ponchos weer aan en maar wachten haha. Na een half uur weer terug gelopen. Middags weer een boottour nu wel een andere route. Daar was ook nog een verstopte Orang utan, helaas niet goed kunnen zien. Wel naar een makaken gevecht gekeken en etende neusapen met babys enzo, zo mooi om dat van dichtbij mee te maken. Daarnaast zagen we nog een krokodil van wel 4 meter, wat een joekel, niet normaal!! Het blijven wel prachtige prehistorische dieren. Night tour met de boot gedaan, slapende apen, een paar prachtige uilen en baby krokodillen gespot. Omdat het water zo hoog staat is er minder te zien dan normaal.

Vandaag hadden we eigenlijk een hike door het nationale park op de planning, maar dat is gesloten omdat er een boom op het toiletgebouw is gevallen. Tsja dat gebeurt in de jungle haha. Dus weer op de boot, nu met heel veel mist omdat er regen is gevallen vannacht. In het begin weer een nieuwe soort ijsvogel gespot en de 5e soort Hornbill, van de 8 in totaal. Een eindje verder zagen we verschillende boten stil liggen in het water, meestal is er dan wat aan de hand. Dus wij ernaartoe scheuren, blijken het de olifanten te zijn!! Helemaal blij, want de gids heeft ze in juni niet gezien. Als het water hoog is blijven ze namelijk in de palm plantages omdat ze die bladeren eten en genoeg water hebben. Wij hebben dus weer ontzettend geluk vandaag!! Er zijn 2 soorten namelijk de bosolifant en de Maleisische olifant. Ze trekken samen op. Ze waren druk aan het trompetteren van blijdschap en aan het schreeuwen naar groepen verderop, geweldig al die geluiden. We hebben wel een uur gekeken naar deze groep van ongeveer 20 stuks. Na het ontbijt gedropt bij de bushalte, daar zou de bus een halfuur later komen. Kwam weer niet, toen wachten, mensen vragen, taxi proberen te regelen want het was daar bloody hot. Totdat er een bus kwam, dus er snel naartoe vragen of hij nog plek had. Chauffeur deed weer moeilijk moeilijk, terwijl er genoeg ruimte was. Heel bijzonder maar hij heeft ons meegenomen gelukkig. Aangekomen in Lahad Datu, een heerlijke schone b en b, met goede douche etc. Heerlijk even na al die echte basic verblijven :-).

Morgen gaan we weer offline voor 3 dagen, dan zitten we in de Danum Valley. 1vd oudste wouden ter wereld.

• 03 Juli 2023 - 16:26

Memke:

Geniet van drie dagen offline en van de wilde dieren en mooie fotos maken.

Dikke tut memke

Bouwe De Jager:

Al die foto's, geweldig!! Veel plezier in Filipijnen dikke tut

• 06 Juli 2023 - 21:34

Sandra :

jeetje! Wat een belevenissen allemaal!

maar weer genieten de komende dagen.

kan ook nooit normaal [e-1f648][e-1f648]

[e-1f601] we proosten op jullie [e-1f377][e-1f377]