De eerste dagen in Borneo. - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van janenmaris - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Borneo. - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van janenmaris - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Borneo.

Door: Mk

27 Juni 2023 | Maleisië, Sepilok

We hebben gevlogen met Emirates in de grootste dubbeldekker die er is, de Airbus 380-800.

Na een lange reis van 25 uren inclusief 2x overstappen (Dubai [e-38] Maleisië) aangekomen op Borneo, regio Sabah. We zitten de eerste 3 nachten in de hoofdstad Kota Kinabalu. We hebben Grab weer op de mobiel (Uber van Azië). Vanaf het vliegveld een taxi geregeld naar het hotel, het is hier nog lekker warm avonds om 22u 26°. Het hostel was ff zoeken want het zijn hier allemaal verzamelgebouwen met verschillende verdiepingen en ingangen. Een behulpzame local heeft ons naar de juiste ingang gestuurd. Bagage gedropt en eerst een biertje gehaald. Ons hotel zit vlakbij de zee, daar waait het lekker.

Uitgeslapen tot 12u, nog een beetje last van de jetlag. Stad verkend, we voelen ons alweer direct thuis in Azië. Over de markt gestruind en bij een lokaal tentje een fruit smoothie besteld. Nog een prachtige moskee bezocht, Check de foto's [e-1f609].

Zondags stond de bus stipt 07:10u klaar voor vertrek naar de Manatani Islands. Bus vol Chinezen, maar gelukkig geen last van gehad haha. We zijn aan het snorkelen geweest, prachtig gekleurd koraal, mooie vissen. Het blijft een pracht die onderwater wereld. Op het eiland geluncht. Daarna nog tijd om op de parel witte stranden te liggen. We gingen terug met een andere groep. Uiteindelijk in een minivan beland met een paar anderen. Deze bracht ons weer als een malle naar huis, ook dat is typisch Azië haha.

Avonds in een foodcourt gegeten, lekker lokaal, dan ben je €6 kwijt voor eten drinken. Daarna nog een uur een massage gedaan voor €17 pp.

Maandagochtend vroeg de taxi om vervolgens bij het busstation te wachten totdat de minivan vol zit richting het Nationale Park Kinabalu. Uiteindelijk 2u gewacht, dit was in tegenstelling tot de minivan van gister de traagste van Azië. Dus ipv 2u hebben we er 3u over gegaan naar de bergen. We werden wel voor het hotel uitgezet, erg handig met al die bagage. Leuke jungle Lodge midden in de natuur. Middags een prachtige hike door het NP gedaan, 7km en natuurlijk op zoek naar verschillende diersoorten. In het begin direct apen gezien en gehoord. Prachtige vogels gespot en door de botanische tuin gewandeld. Het klimaat is hier compleet anders dan in de hoofdstad, het is hier een stuk koeler en natter. Overal is het groen, er groeien ontzettend veel planten en bomen. Het is een ruig pad waar we op lopen, opletten dat je niet struikelt over boom wortels. We hadden ook nog een dikke tropische bui onderweg, we hadden geluk want er was een schuilhut in de buurt en we hadden de ponchos mee.

Vandaag was een uitdaging want je staat in een dorp te wachten op de bus, in de hoop dat er ruimte is. Helaas na 3 uren wachten en diverse volle bussen maar wat anders geprobeerd. Mk op de wifi van de KFC, bij een vrouw in haar groente stalletje en wat op het internet zoeken. Ze vragen belachelijke prijzen voor de rit van vandaag 260km. Maar de marktvrouw spreekt iemand aan, die belt een bekende en die wil ons wel brengen voor een redelijk bedrag. Er waren ook 2 Duitsers aan het wachten, die waren er al 2 uren eerder dan ons, dus uiteindelijk de taxi gesplitst. Taxi kwam te laat, toen kwam de bus, maar die zat weer vol. Na 3 kwartier kwam onze rijder toch, dus met zijn 4en in de pickup naar Sepilok. Lekker met airco, dus eind goed al goed [e-1f605]. Wat wel droevig is, is dat minimaal 200km van deze route vol staat met palm olie plantages, kilometers breed, zover je kunt kijken, echt ongelofelijk triest om te zien. (Dus probeer eens wat minder producten met palm olie te kopen...)

We zitten nu in het gebied waar een opvangcentrum voor Orang Utans is en de honingbeer. Daarnaast is hier nog een prachtig stukje jungle wat we gaan ontdekken [e-1f60d]. We hebben een prachtige jungle Lodge met zwembad voor 3 nachten, dus dat wordt genieten!!

Tot de volgende[e-1f603]

• 27 Juni 2023 - 13:00

Willemien :

Wat weer bijzondere reis! Fijn dat ik met jullie "mee mag"

Wij wensen jullie een fantastische vakantie!

Groetjes van ons[e-1f618]

• 27 Juni 2023 - 13:44

Tessa:

Alweer van alles beleefd dus!! Was het nou een vliegtuig met 2 etages dan?? #dubbeldekker? [e-1f631]

Dat van die palmolie plantages zat ik toevallig vh weekend voor te lezen aan bouwe, zei al dat zullen we nog wel horen[e-1f609] maar je heb gelijk hor, palms zijn prachtig maar niet zo best voor flora en fauna he

• 27 Juni 2023 - 13:52

Het was inderdaad een vliegtuig met 2 etages [e-1f603].

Het klopt helaas, ze zijn groen maar daar is dan ook alles mee gezegd, er kan geen dier of mens leven in die gebieden.

• 27 Juni 2023 - 19:07

Memke:

Alweer een mooi reisverslag, fijn dat wij zo op verre afstand mee kunnen genieten. Heel veel reisplezier en tot de volgende verslag.

Dikke tut van mem en Frans

• 27 Juni 2023 - 20:02

Janny:

Alweer bijzondere belevenissen en genieten dus ,

xxx

• 27 Juni 2023 - 22:54

Bouwe De Jager:

Wauw wat een verhaal alweer na zo'n korte tijd. Nu alweer benieuwd naar het volgende verslag haha. Veel plezier dikke tut!!

• 28 Juni 2023 - 08:40

Wietze:

Tante Willemien stuurde mij de link door, dus ik ga jullie ook op de voet volgen! Leuk om te lezen! Fijne vakantie gewenst!

• 28 Juni 2023 - 11:46

Sandra :

Wat een avontuur alweer!!

genietse [e-1f929][e-1f929]

• 28 Juni 2023 - 17:09

Jolanda :

Alweer de eerste dagen veel gezien en meegemaakt, fijn dat we zo mee kunnen genieten van jullie reis!! Tot het volgende verslag!! Veel plezier en lekker genieten, groetjes van ons [e-1f618]

• 30 Juni 2023 - 16:42

Froukje: