Van Panama weer terug naar Costa Rica - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van janenmaris - WaarBenJij.nu Van Panama weer terug naar Costa Rica - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van janenmaris - WaarBenJij.nu

Van Panama weer terug naar Costa Rica

03 Maart 2017 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Maandag 27 februari

Vandaag hebben we een boot tour gepland naar de Zapatilla eilanden. Dat zijn kleine eilanden boven ons eiland. Alleen de reis er naartoe was al prachtig, we hadden een chill bob Marley achtige guide, genaamd Antoine. De omgeving is zoals je die ziet in expeditie Robinson, allemaal kleine mangrove eilanden en een paar bootjes met toeristen. We gingen naar Zapatilla 1. Je kon een rondje om het eiland lopen en er liep een wandelpad doorheen. Het is een beschermd nationaal park. We hebben een zeearend en een verdwaalde baby schildpad gezien en veel dieren gehoord. Het was een prachtig bounty eiland met witte standen. Onze gids ging visjes bbq'en op een provisorische bbq van wat stokjes, maar lekker dat het was :-). Als snack maakte hij een coconut klaar vers uit de jungle.
Diezelfde avond stond Jan onder de douche en had geen water druk meer, ik op zoek naar Tash van het hotel maar die was er natuurlijk net niet toen we hem nodig hadden haha. In de keuken vond ik nog een 6 liter fles water en daar heeft Jan zich mee afgespoeld. Even later kwam Tash terug en vertelde dat al het water van hun op was, het heeft namelijk meer dan 3 weken niet geregend. Normaal regent het 1x per week en dan vullen alle vaten zich weer. De overheid brengt nu ook niet meer, dus moesten ze zelf wat regelen. Ik heb gedoucht met de resterende liters van de fles en Jan heeft het maar over mij heen gegoten. Was weer een belevenis opzich ;).
We hadden $400 gepind om 4 dagen van te leven ex ontbijt en overnachting, want die hadden we al vooruit betaald. Bleek niet genoeg te zijn... Op ons eiland is geen pin en kun je ook nergens met creditcard betalen, dus we moesten de laatste avond naar het hoofd eiland om geld te pinnen en daar dan ook maar direct blijven eten. Eindelijk een x een restaurant met eten zonder patat en met salade. De weg naar de bank was afgesloten omdat er carnaval op het eiland was, dus we hebben maar bij een winkel gepind en 10% extra betaald.

De volgende dag hebben we rustig de tas ingepakt, ontbijtje gedaan en met de boot naar Isla Colon. Via daar weer met de shuttle terug naar het vaste land van Panama, over de grens en uit gezet in Puerto Viejo, Costa Rica. Dit is een heel gezellig klein dorpje aan de kust. Het heeft reggae sferen, ze boden ons ook al direct marihuana aan, dat aanbod maar afgeslagen ;). Woensdag naar Cahuita nationaal Park geweest met de bus (heel netjes en rijden op tijd). Een prachtige wandelroute van +- 10 km langs het strand en door de jungle. Hier wasberen, neusberen, vogels, krabben, grote spinnen, brul- en capucijnapen, zilver reiger, blue morpho vlinder en de luiaard hoog in de boom gezien. Was weer een prachtige dag!! Aan het eind van de route zat een restaurant gerund door een crazy Italiaan waar we heerlijk een glas koud drinken hebben besteld en een duik in zijn zwembad hebben genomen.
Avonds bleken er Army Ants door ons hotel te trekken, dit zijn kleine mieren die alles opeten wat ze onderweg tegen komen. Ze aten gewoon een dikke kikker op die giftig was. De eigenaresse zei al dat ze hier niks tegen kon doen en maar hopen dat ze door trekken, want ze komen uit de jungle. Na het eten bleken ze weer weg te zijn. Gelukkig maar want het zijn de dodelijkste mieren die er zijn, zelfs schorpioenen zijn bang voor ze.

Volgende dag fietsen gehuurd en langs de kust naar het zuiden gefietst, het heeft flink geregend vannacht en in de ochtend ook. Gelukkig klaarde het op en konden we toch op pad. Langs een aantal standen gefietst en naar het Jaguar rescue center geweest. Hier vangen ze zwakke dieren op die meestal door toedoen van de mens hier terecht komen, door een hond worden gebeten of uit een boom zijn gevallen. Heel mooi om te zien hoeveel vrijwilligers hier de dieren verzorgen en hoeveel verschillende dieren ze wel niet opvangen. Van slangen tot vogels en apen tot kaaimannen. Later die middag nog lekker op Punta Uva beach gelegen.

• 03 Maart 2017 - 21:50

Memke:

Wat een geweldig avontuur alweer en maar snel beter worden lieve jan. Geniet ervan lieve schatten dikke tut fan memke

• 03 Maart 2017 - 22:18

Heit:

Allemachtig wat beleven jullie daar allemaal wel niet hahaha.
    Prachtig hoor.
    Hoezo beter worden, is Jan ziek dan?

• 03 Maart 2017 - 22:24

Jan is alweer beter, had wat last van buik krampen ;), hebben we opgelost met alle medicatie die we mee hebben. Ervaren geworden na Thailand haha. Morgen gaan we weer door naar Tortuguero :)

• 03 Maart 2017 - 22:56

Bouwe:

Mon mon mon wat geweldig allemaal en een leuk verhaal!!

• 03 Maart 2017 - 23:12

Tessa:

Wat een prachtige bloemen en natuur daar zeg! :o en een luiaard gezien, is bouwe wel jaloers op denk ik ;) gelukkig maar dat jan alweer zo snel opgeknapt is! Veel plezier nog!

• 04 Maart 2017 - 09:08

Willemien:

Wat weer een mooi verhaal! Kan bijna niet geloven dat jullie dit allemaal met eigen ogen zien. En wat maken jullie prachtige foto's. Groetjes!

• 07 Maart 2017 - 09:54

Els:

Wat geweldig om zo een beetje met jullie mee te reizen! Geniet ervan lieverds!!

• 08 Maart 2017 - 00:08

Elske:

Mooi verslag weer Mariska en wat leuk dat jullie ook in Cahuita waren en die prachtige wandeling
    gedaan hebben.

• 09 Maart 2017 - 07:13

Wietske:

Mooie foto's en ver slag
    Ben benieuwd wat er allemaal nog komen gaat