Danum Valley en de Filipijnen, Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van janenmaris - WaarBenJij.nu Danum Valley en de Filipijnen, Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van janenmaris - WaarBenJij.nu

Danum Valley en de Filipijnen, Palawan

Door: Mk

12 Juli 2023 | Filipijnen, El Nido

Maandag 3 juli. Voor de eerste x in 10 jaar reizen is Mariska een keer niet fit, dus wat pillen erin en door bikkelen. We hebben vandaag namelijk een rit van 3u in de minivan voor de boeg over een "bumpy road" ;-). Ik ga bij aankomst even op bed en Jan gaat de omgeving verkennen. Hij komt me al wakker maken, want hij heeft de eerste wilde Oerang oetan gespot. Wat prachtig om ze hier nu al van zo dichtbij te bewonderen. Na de lunch hadden we onze eerste hike door het miljoenen jaren oude regenwoud van de Danum Valley. Onze gids Ashwin (blijkt een zzp'er [e-38] vogelaar te zijn) gaat 3 dagen met ons mee, we hebben een klein groepje, namelijk nog 1 fanatieke Spaanse dame, dus dat moet goed komen. In de jungle prachtige vogels gespot (trogons, ijsvogels, spechten en Hornbills). Ashwin rook een aap in de buurt, was het een Oerang Oetan met een baby, zo lief. Ze slingeren wat om je heen en storen zich niet aan je. Onze wildcamera opgehangen bij een riviertje. Officieel mocht het niet, maar onofficieel heeft de gids wel een plekje gezocht haha. De gidsen hebben onderling contact met de walky talky, dan horen we dat er een slang gespot is. Wij er direct naartoe, blijkt het de giftige groene adder te zijn. Wat een prachtig dier! Dezelfde avond een nightwalk gedaan. Niet veel grote dieren gezien omdat het heeft geregend, wel een dikke spin, wandelende tak, Tiger bloedzuiger, kikkers en een giftige duizendpoot gezien. Je moet hier dus altijd je schoenen en sokken checken voordat je ze aandoet. We hebben van de reisorganisatie bloedzuiger sokken gekregen, dus die zitten ook eindelijk in ons eigen assortiment ;-).

Dinsdag 4 juli. Ochtend hike om 06:00u. We kwamen direct een mannelijke Oerang Oetan tegen, lekker aan het eten en chillen in de boom. Vervolgens spot iemand een hele zeldzame pauw die ook nooit zo dicht bij mensen in de buurt komt. Ik heb er snel een foto van kunnen maken, daar waren andere professionele vogelaars jaloers op. Daarna horen we de Gibbons zingen dus gaan we daar naartoe. Dat geluid is de echte Aziatische jungle voor ons, prachtig! Er is een groepje van 4 die door de boomtoppen slingert, het zijn ontzettend schattige aapjes om te zien. Daarna snel terug want er komt een dikke bui aan. Vond ik niet erg, kon ik weer even op bed, nog steeds niet veel energie namelijk. Vogels/ Hornbills hebben een hekel aan regen, dus die schuilen gewoon op het balkon van de verblijven. Middags eerst zelf op pad, toen de red leaf apen gezien, zijn net zo schattig als Gibbons maar dan zijn ze roodbruin van kleur. De Spaanse dame was met ons mee, die had de Helmeted Hornbill op de wensenlijst, we hoorden hem steeds, totdat Jan hem spotte. Als een malle er naartoe en nog een foto kunnen maken. Deze is het googlen waard ;-). De vlinders zijn hier gigantisch groot en in alle kleuren. Middags weer een hike gedaan, weer een vogel gespot (bristlehead) waar de echte vogelaars geld voor betalen om hem te zien. Onderweg nog makaken en herten gezien. Het weer in de vallei is compleet anders dan de rest vh land. Dan heb je meestal een bui van een uur, maar hier heb je soms meerdere malen een paar uur per dag regen. Avonds een nightdrive in de auto gedaan. Ons doel is katachtigen. De vliegende Lemur, slapende vogels, kikkers, uilen en een civet kat gezien. Was weer top.

Woensdag 5 juli om 06:15u weer een ochtend hike. Vlakbij ons verblijf is een rivier met een hangbrug, daar spotten we de Gibbons weer. Nog een vel groene leaf vogel gezien en wat andere vogeltjes. De mannelijke Oerang oetan zit weer in de buurt en vlakbij het restaurant de red leaf Monkeys. De Danum Valley was zo ontzettend mooi, oeroude bomen, grote diversiteit aan dieren en alles wordt heel goed beschermd. Na het ontbijt teruggebracht naar Lahad Datu. Van daar vliegen we naar de hoofdstad Kota Kinabalu. Van daar naar Manilla en dan door naar El Nido, Palawan Filipijnen. Al met al lagen we daar een dag later middags op het strand.

We hebben 6 nachten in een goed hotel geslapen, met zwembad, vlakbij een prachtig strand. 5 dagen een scooter gehuurd en prachtige stranden bezocht. Door de stukjes natuur geweest die hier zijn, door Lio Wetlands gewandeld en met de kajak gevaren. Op een ochtend naar een uitzichtpunt gereden wat Jan op Maps had gevonden. Aangekomen bij een hek waarop stond dat het privé terrein was en dat het verboden was om er naartoe te gaan. Wij staan wat te twijfelen, komen er 2 locals aan die in het Filipijnse vragen wat we willen. Dus wij met handen en voeten een gesprek voeren, geven ze aan dat we er gewoon naartoe kunnen. Dus dat doen we dan maar. We mogen de scooter en helmen bij hun thuis parkeren. Het uitzichtpunt blijkt wat verder te zijn dan van tevoren gedacht, maar we lopen door, totdat we de zee zien, maar niet het uitzichtpunt van Jan. We kunnen naar beneden lopen, dus dat doen we maar. Het is een heel steil pad, glad en moeilijk beloopbaar, maar na 150 meter steile afdaling komen we uit op een verlaten Bounty eiland. Er is 1 echtpaar wat even later in hun bootje vertrekt de zee op. We hebben hier prachtig gesnorkeld (gelukkig had ik die meegenomen), Jan heeft een kokosnoot uit de palmboom gehaald en natuurlijk moesten we weer schuilen voor de regen. We zitten al in het (relax/wacht) ritme, en op zo'n mooi eiland is dat geen straf ;-). Wat een geluk dat we naar dit pareltje toe zijn gegaan!!

Het is hier ontzettend warm, het is -37° met een hele hoge luchtvochtigheid. Maar dat mag onze pret niet drukken, veel gesnorkeld, goed drinken en genieten :-). Bij ons strand Marimegmeg Beach prachtige zonsondergangen gezien. Zelfs in het ondiepe water is al koraal, zeegras en veel soorten vissen te zien. Gister nog een snorkel Tour gedaan, langs de prachtige krijtsteen rotsen gevaren [e-38] mooie stranden gezien. Op de scooter door het platteland, struinen door El Nido centrum, een hapje [e-38] een drankje, wij houden ervan :-).

Het was een heerlijke afsluiter van een geweldige trip in Azië.

• 12 Juli 2023 - 19:12

Tessa:

Klinkt weer prachtig jan en maris! Jammer dat je je een paar dagen niet fit gevoeld heb maar gelukkig mocht dat de pret dus niet drukken!

Hele goeie reis terug [e-1f917]

P/s ik heb hier weer geen melding van gehad dus misschien even delen dat hij erop staat..

• 13 Juli 2023 - 09:01

Memke:

wat een geweldige, mooie, indrukwekkend, vakantie en wat fijn dat we weer mee mochten :) maar mem is weer blij dat jullie weer (bijna) thuis zijn.

• 13 Juli 2023 - 11:19

Willemien:

Wat weer een mooi verhaal en prachtige foto´s!

Ik zou het allemaal niet durven wat jullie doen maar geweldig om te lezen.